Parhaat uudenvuodenlupausideat 2022

Uudenvuodenlupausideat

Monille uusi vuosi alkaa uudenvuodenlupauksilla. Tosin monet näistä lupauksista tuppaavat unohtumaan jo tammikuun jälkeen. Miten voisi tehdä sellaisia lupauksia, jotka myös kestävät ainakin koko vuoden, mahdollisesti jopa loppuelämän? 

Toiset kritisoivat uudenvuodenlupauksia, koska ne ovat niin ehdottomia ja lyhytjänteisiä. Paras uudenvuodenlupaus onkin sellainen, joka voi toteutua aina uudelleen joka päivä, vaikka se ei olisikaan ihan täysin onnistunut eilen. Lupauksen olisi hyvä olla sellainen, josta tulee helposti uusi tapa. 

Mitään megalomaanista elämäntapamuutosta ei kannata luvata tehdä, nämä harvoin onnistuvat. Tehdyn lupauksen olisi hyvä olla linjassa omien tavoitteiden kanssa ja sopia omaan elämäntyyliin. 

Yleisin lupaus on liikkua enemmän

Jos lupauksena on liikunnan lisääminen ja kunnon parantaminen, kannattaa ajatella sitä enemmänkin päätöksenä kuin lupauksena. Tällöin siitä on helpompaa tehdä tapa ja kun tulee vaikea hetki eikä niin huvittaisi lähteä lenkille, on helppo muistuttaa itseään että on tehnyt päätöksen.

Liikkumaan pakottaminen ja armottomuus itseään kohtaan ei välttämättä tuota tulosta. Päätös auttaa pitämään yllä motivaatiota ja saa pohtimaan omaa liikuntahistoriaansa. Näin löytää paremmin juuri itselle sopivimmat tavat liikkua. Kannattaa myös tehdä pieniä päätöksiä ja edetä niiden mukaisesti. Jos koko elämä menee uusiksi tammikuussa, liikunnan ilo katoaa melko vikkelään. Aktiivisuusranneke voi motivoida liikkumaan enemmän. 

Onkin siis syytä olla armollinen itselleen ja pohtia, mitä toivoo liikkumiselta. Joskus arki tulee tielle eikä kaikki menekään niin kuin on suunnitellut. Kannattaa olla luova ja löytää sopivia pieniä liikuntahetkiä arjen lomassa. Myös asetettu tavoite motivoi jatkamaan. 

Sisällysluettelo

Ruokailutottumusten parantaminen

Kannattaa keskittyä hyviin asioihin. Jos vain ajattelee, että ei SAA mussuttaa illalla suklaata sohvannurkassa, silloin luultavasti alkaa tekemään mieli juuri sitä. Tämän sijaan voikin ajatella kaikkia niitä, mikä on sallittua syödä, kuten vaikkapa ihania raikkaita hedelmiä. 

Erilaisiin ongelmallisiin hetkiin on hyvä varautua henkisesti. Miten toimia, kun herkkuja notkuvat hyllyt suorastaan huutavat kaupassa: ”Osta minut!” Tai vaikka juhlissa, kun olisi tarjolla vaikka mitä ihanaa, mutta kaikesta pitää kieltäytyä. Entäs silloin kun stressi iskee? Tai olet sairaana ja tekisi mieli vetäistä pussillinen irtokarkkeja? Nämä kannattaa käydä mielen tasolla läpi niin näistä tilanteista pääsee luovimaan paljon vähemmällä vaivalla. 

Vedenjuontiin on hyvä kiinnittää huomiota ja alkaa lisäämään sitä. Hyvä tapa on merkata ylös kun on juonut lasin vettä, niin pysyy laskuissa mukana. Vesipullo onkin syytä olla aina mukana eikä odottaa siihen asti, että on jano. On olemassa myös sovelluksia, jotka muistuttavat kun on aika juoda, jos on vaikea muistaa lipitellä vettä tarpeeksi.

Ruokailujen väliset tauot on syytä pitää lyhyinä, niin verensokeri ei pääse laskemaan. Aamiaista ei ole syytä skipata, tämä kostautuu myöhemmin. Mukana on hyvä pitää aina jokin välipala, kuten pähkinöitä tai banaani. Säännöllinen ruokailu onkin helppo tapa ylläpitää terveyttä ja aineenvaihdunta aktiivisena.  

Säästämisen aloittaminen

Säästämisen aloittamisessa auttaa suuresti budjetointi. Oman kulutuksen muuttaminen on hyvä aloittaa tutustumalla omaan rahatilanteeseensa. Jos ei ole oikein selvillä, mihin rahat oikein menevät, kannattaa seurata kulutustaan muutaman viikon ajan. Tämä on helppo tehdä ottamalla ostoksista kuitit talteen ja kirjaamalla ne viikoittain ylös. Näin saadaan selville arkimenoihin kuluva rahasumma. 

Verkkopankista saa helposti selville säännölliset tulot ja menot. Kun tuloista on vähennetty menot, on selvillä paljonko rahaa jää pakollisten menojen jälkeen. Säästäminen tulee helpommaksi, kun tekee itselleen budjetin ja myös pysyy siinä. Suurimman osuuden haukkaa luonnollisesti pakolliset menot, kannattaa budjetoida lisäksi osuudet säästötilille, sijoittamiseen, opiskeluun, humputteluun ja pieni siivu myös hyväntekeväisyyteen. 

Kulutusta kannattaa aina vähentää, sillä kaikki ”pakolliset” menot eivät ehkä olekaan ihan pakollisia. Ja mikäli rahat eivät riitä, kuluttamisen vähentäminen on todellakin tarpeen. 

Tee uudenvuodenlupaus itsellesi, ei muita varten

Hyvä uudenvuodenlupaus on tehty itse vapaaehtoisesti eikä kenenkään pakottamana tai painostamana. Lupauksen tulisi kummuta omasta halusta muuttaa jotakin elämässään. Tällöin siihen on myös helpompaa sitoutua. 

Kannattaa tehdä itselleen toteutussuunnitelma, sillä pelkkä tahdonvoima ei välttämättä riitä. Kun suunnitelma on selvillä ja tavoitteet asetettuna, älä tunge suunnitelmaasi lipastonlaatikkoon vaan pidä se jossain näkyvilläsi. Jääkaapin ovessa. Työpisteen seinällä. Kylpyhuoneen peilissä. Mikä tahansa näkyvä paikka on ok. 

Viimeisimmät artikkelit

Vieritä ylös