Kuinka suojata rahansa digitaalisessa pankkipalvelussa?
Digitaalinen pankkipalvelu tekee oman talouden hoidosta helppoa. Sen avulla on mahdollista maksaa laskuja ja siirtää rahaa missä päin maailmaa tahansa. Mutta kuinka turvallinen tämä palvelu on? Vaikka rahoituslaitokset toteuttavatkin useita turvatoimia, voit myös itse huolehtia että tietosi eivät joudu hakkereiden käsiin.
Mikä on verkkopankki?
Verkkopankit tarjoavat enimmäkseen samat palvelut kuin perinteiset pankitkin, mutta kaikki maksutapahtumat tehdään Internetin kautta. Verkkopankit antavat pääsyn tilille 24/7 ja kaikki talouteen liittyvät asiat hoidetaan pankin verkkosivuston tai mobiilisovelluksen kautta. Yhteydenotot asiakaspalvelun kanssa hoituvat puhelimitse, sähköpostitse tai chatin kautta.
Valitse vahvat ja yksilölliset salasanat
- Salasanasi voi luoda aukon hakkereille, vaikka et ymmärtäisikään sitä. Yleisimmät virheet, joita tehdään verkkopankkisalasanoilla ovat:
- Henkilökohtaisten tietojen, kuten nimesi, osoitteesi tai syntymäaikasi käyttäminen
- Liian lyhyiden salasanojen valinta
- Luotetaan yleisiin sanoihin tai yksinkertaisiin numeroyhdistelmiin
- Saman salasanan käyttäminen useissa kirjautumisissa
- Salasanoja ei päivitetä säännöllisesti
Näiden avulla hakkerit voivat arvata salasanasi ja päästä verkkopankkitietoihisi. Esimerkiksi nettikasino ilman kirjautumista on sivusto, johon voit kirjautua pankkitunnuksillasi. On siis erittäin tärkeää, että salasanasi on riittävän turvallinen, ettei hakkereilla ole mahdollisuutta päästä käsiksi pelitilillesi.
Sisällysluettelo
- Vinkkejä vahvempien salasanojen luomiseen:
- Valitse pidempiä salasanoja, kuten lause yhden sanan sijaan
- Käytä isojen ja pienten kirjainten yhdistelmää
- Sisällytä salasanaan numeroita ja erikoismerkkejä
- Vältä yleisiä sarjoja, kuten ’1234’
- Vältä henkilökohtaisia tietoja, kuten nimesi, lemmikkieläinten nimiä, syntymäaika jne.
- Älä tallenna kirjautumistietojasi verkkopankkiisi tai mobiilisovellukseesi tai kirjoita salasanoja pankki- tai luottokorttien takapuolelle tai säilytä niitä lompakossasi
- Päivitä verkkopankkisi salasanat säännöllisesti
- Vaihda ne kolmen tai kuuden kuukauden välein vähentääksesi todennäköisyyttä, että hakkerit varastavat tai purkaa salasanasi
- Salasananhallinnan käyttö on hyvä salasanojen tallentamiseen ja suojaamiseen ja se helpottaa pidempien ja monimutkaisten salasanojen käyttöä.
Ota kaksivaiheinen todennus käyttöön
Kaksivaiheinen todennus lisää toisen suojaustason, kun kirjaudut sisään verkko- tai mobiilipankkitilillesi. Syötä ensin käyttäjätunnuksesi ja salasanasi jonka jälkeen on vielä läpäistävä toinen turvatesti. Sinun pitää esimerkiksi syöttää erikoiskoodi, käyttää biometristä vahvistusta tai tunnistaa kuva. Tämä tekee vaikeaksi hakkerin tai identiteettivarkaan avata tilisi lukituksen, vaikka heillä olisikin verkko- tai mobiilipankkisi salasana.
Vältä julkista Wi-Fi-yhteyttä
- Julkinen Wi-Fi on kätevä, kun haluat pysyä yhteydessä liikkeellä ollessasi, mutta sen ei voi luottaa olevan suojattu. Merkittävimmät julkisen Wi-Fi-verkon aiheuttamat turvallisuusriskit ovat:
- Ns. Man-in-the-middle-hyökkäykset, joissa hakkerit voivat "salakuunnella" sähköisesti pankki- ja muuta verkkotoimintaasi
- Tiedonsiirto salaamattomien verkkojen kautta
- Haitalliset hotspotit
- Haittaohjelmat ja vakoiluohjelmat
- On paras välttää verkko- tai mobiilipankin käyttöä, kun olet julkisessa Wi-Fi-verkossa.
Rekisteröidy pankkihälytyksiin
- Pankkihälytykset ilmoittavat, kun tiettyjä toimia tapahtuu ja saat lähes välittömiä ilmoituksia mahdollisesti vilpillisestä tai epäilyttävästä toiminnasta. Usein on mahdollista saada sähköposti- tai tekstihälytyksiä seuraavista:
- Matala tai korkea saldo
- Uudet luotto- ja veloitustapahtumat
- Uudet linkitetyt ulkoiset tilit
- Epäonnistuneet kirjautumisyritykset
- Salasanan muutokset
- Henkilötietojen päivitykset
- Jos saat hälytyksen ja epäilet vilpillistä tai epäilyttävää toimintaa, ota välittömästi yhteyttä pankkiisi tai luottoyhtiöön ja vaihda verkko- ja mobiilipankkisi salasanat.
Varo tietojenkalasteluhuijauksia
Tietojenkalastelu on yksi yleisimmistä menetelmistä, joita identiteettivarkaat käyttävät päästäkseen käsiksi henkilökohtaisiin ja taloudellisiin tietoihin. Tällainen huijaus yrittää yleensä saada sinua luopumaan tiedoistasi.
Tietojenkalasteluhuijaukset ovat useimmiten sähköposti- tai tekstihuijauksia. Voit esimerkiksi saada sähköpostin, joka näyttää siltä kuin se olisi tullut pankistasi ja jossa kerrotaan, että sinun on kirjauduttava tilillesi ja päivitettävä tietosi. Kun napsautat linkkiä ja kirjaudut sisään sivustolle, se näyttää lailliselta, mutta tyhjältä sivustolta. Tai linkin napsauttaminen lataa haittaohjelmat tietokoneellesi, jolloin identiteettivarkaat voivat kirjata näppäinpainalluksesi. Näin olet luovuttanut kirjautumistietosi huomaamattasi sitä. Tästä syystä on tärkeää tutkia tarkasti kaikki sähköpostit, joissa pyydetään taloudellisia tai henkilökohtaisia tietoja.
- Vahvista lähettäjän sähköpostiosoite. Soita pankkiisi ja kysy, onko sinulle lähetetty sähköpostia. Vahvista käyttämäsi sähköpostiosoite.
- Viemällä hiiren sähköpostissa olevan linkin päälle se voi paljastaa, mihin linkki johtaa.
- Älä jaa henkilötietoja. Jos saat pankistasi sähköpostin, jossa pyydetään tietoja, soita asiakaspalveluun varmistaaksesi, että se on aito, ennen kuin jaat tietoja.
Valitse luotettavat sovellukset
Mobiilipankkisovellukset auttavat pankkiasioissa, laskujen maksamisessa, sen avulla voi lähettää toiselle henkilölle rahaa heti ja tehdä ostoksia. Jos aiot käyttää pankkisi mobiilisovellusta, varmista että käytät sen virallista sovellusta. Paras tapa on ladata sovellus oman pankkisi verkkosivuilta. Jos lataat sovelluksen App Storesta tai Google Playsta, varmista, että se on laillinen tarkistamalla kehittäjän tiedot ja lukemalla arvostelut.
Viimeisimmät artikkelit